تحلیل سایت

به‌طورکلی به هنگام آغاز کار تحلیل سایت می‌بایست ابتدا نکات موردبررسی را تعیین و سپس اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها مطابق با موارد مشخص‌شده، نمود.

این موارد به ترتیب زیر می‌باشند:

 

دسترسی‌ها : در این مرحله ارتباط میان سایت و معابر اصلی و فرعی موردمطالعه قرار می‌گیرد که می‌تواند از طریق عکس‌های هوایی و نقشه‌های موقعیت زمین انجام پذیرد. تعیین فاصله زمانی و فیزیکی زمین از نقاط اصلی موردی بسیار مهم است که از طریق رانندگی یا پیاده‌روی در اطراف سایت مقدور می‌گردد.

 

مجاورت‌ها: منظور از این بخش مطالعه همسایگی‌های سایت می‌باشد. عموماً این مرحله با مشاهده مستقیم و پیمایش زمین همراه می‌گردد. مواردی که در این بخش موردبررسی قرار می‌گیرند شامل الگوها و بافت‌های معماری، نورپردازی معابر، شرایط و وضعیت ابنیه موجود و کاربری‌های مجاور زمین می‌باشند. به‌طورکلی هدف از انجام این بخش دستیابی به داده‌هایی درزمینه ی میزان و نحوه تأثیر ابنیه مجاور بر سایت و ساکنین منطقه است.

 

پتانسیل‌ها: اطلاعات این بخش شامل مطالعه بر روی ویژگی‌های خاص سایت همچون: عناصر حساس، صدا، رایحه‌های خوشایند و ناخوشایند، آلودگی صوتی و هوایی، دیدهای مطلوب و نامطلوب و می‌باشد که داده‌های این بخش نیز لزوماً می‌بایست با پیمایش زمین و اطراف آن و با مصاحبه با اهالی منطقه جمع‌آوری گردد.

 

اقلیم: بررسی نکاتی همچون میزان بارندگی برف و باران، رطوبت و دمای محلی در زمان‌های مختلف ماهانه و سالانه، مسیر خورشید و زاویه عمودی آن در مواقع متعدد سال، بادهای مطلوب و نامطلوب در این دسته جای می‌گیرند.

 

امکان دارد که در یک سایت عناصر طبیعی و مصنوعی بسیاری وجود داشته باشند که باید در طراحی موردتوجه و بررسی قرار بگیرند. بعضی از این عناصر به‌صورت مستقیم و بعضی به‌صورت غیرمستقیم در طراحی پلان تأثیر می‌گذارند. مانند نور، باد ، دید و منظر، آلودگی صوتی و


 

در یک تحلیل سایت خوب باید تنها عناصر مصنوعی و طبیعی که در طراحی پلان موضوع موردنظر تأثیر می‌گذارند، تحلیل شوند و از شلوغ کردن سایت با دیاگرام‌های فرعی و زیادی پرهیز شود

 

تحلیل سایت توسط علائم متفاوتی قابل انجام است که می‌توان این علائم را زبان مشترک بین معماران دانست. مهم‌تر از این علائم مشترک بینش و دانش معمار است که می‌تواند در به کار بردن این علائم درست عمل کرده، ویژگی‌های سایت را معرفی کند .


بنابراین جهت انتخاب و تحلیل سایت بررسی این موارد لازمه:

1. دسترسی (دسترسی آسان، فاصله مناسب از نقاط شهری، ترافیک و )

2- مجاورت (نزدیکی به مراکز علمی و فرهنگی و رعایت فاصله مناسب از کاربری‌های مسکونی و ...)

3- دید و منظر (دید از سایت به بیرون و دید از بیرون به سایت)

4- اقلیم (باد مناسب، باد غالب، نور مناسب و)